Marketing 4C - dlaczego tworzenie strategii warto rozpocząć od klienta, nie od produktu?

Świat pełen jest świetnych pomysłów na produkty. Pomysłów, których twórcy byli PEWNI. Świat pełen jest również znakomitych, zdaniem twórców, strategii marketingowych. Jednak to nie te pomysły, produkty i strategie odnoszą największe sukcesy. Najlepsze produkty i kampanie są efektem dogłębnej analizy potrzeb, możliwości, marzeń, ukrytych pragnień. Klientów, nie twórców. Dlatego właśnie klasyczne podejście do marketingu (4P) odchodzi powoli (lub nawet dość szybko) do lamusa. A miejsce modelu 4P zajmuje model 4C.



Marketing mix, 4 C.


Model 4 P opisuje w głównej mierze punkt widzenia przedsiębiorstwa (produkt, cenę, dystrybucję, promocję). W czasach, w których żyjemy, aby stworzyć dobry produkt i go sprzedać, należy na niego spojrzeć z perspektywy konsumenta. Do tego wniosku doszedł już w 1990 roku Robert Lauterborn, który skonstruował model marketingu 4C.


Nazwa "Marketing 4C" pochodzi od pierwszych liter słów określających powyższe elementy w języku angielskim (Customer Value, Cost, Convenience, Communication). W modelu 4 C zamiast produktu, mamy do czynienia z potrzebami i pragnieniami klienta, czyli z korzyściami, jakie daje mu produkt.






Aby tworzyć lepsze produkty, należy skupić się na analizie potrzeb i wartości klienta.


Zamiast ceny z modelu 4 P, w modelu 4 C mamy koszt dla klienta. Na tym etapie należy zastanowić się nad ceną produktu i dopasowaniem jej do konsumenta.


Wygoda zakupu to odpowiednik dystrybucji z modelu 4 P. Wygoda zakupu to przebieg procesu sprzedaży i udogodnienia, które ten proces ułatwiają, przyspieszają, umilają i dzięki którym zwiększa się komfort klienta.


Komunikacja w przypadku modelu 4 C to komunikacja dwustronna (w przeciwieństwie do promocji z modelu 4 P). To niezwykle ważny punkt. Zwłaszcza, że żyjemy w dobie social media, w których komunikacja jest z natury dwukierunkowa. A jej bagatelizowanie (nie odpowiadanie na wiadomości prywatne, komentarze, usuwanie niewygodnych wpisów) potrafi zepsuć nawet najlepiej zbudowany wizerunek.



Spójrz na produkt oczami klienta. Twórz produkt oczami klienta.


Przedsiębiorstwo działające zgodnie z modelem 4 C bierze pod uwagę uwagi i oceny konsumentów, przyjmuje od nich informację zwrotną i stara się na jej podstawie ulepszać produkt. Tym sposobem tworzony jest produkt, który odpowiada wymaganiom klientów, a sami klienci mają poczucie wpływu i współtworzenia marki. Klienci stają się, w naturalny sposób, ambasadorami marki.





5 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
2,5% grey pełne.png

© 2020, Boginie Marketingu